onsdag 8 augusti 2012

Grattis på min födelsedag!

Idag har jag firat min födelsedag på bästa sätt: en heldag med familjen, solen, grönskan och varat. Det blev en brokig mix av ljuvligt solnjut, effektivt trädgårdsröj, ungars olidliga gnäll och guldkantade familjemåltider.

Visst är det ibland och ofta tålamodsprövande att för typ åttonde veckan åtnjuta sommarlov med kids och familj. Mängden gnäll och tjat överskrider sedan länge alla hälsosamma gränstal. Men när lugnet lagt sig är det känslan av tacksamhet som går segrande ur dagens hetta. Skulle tro att det är kodat i människans natur att vi ska bygga vidare vår tillvaro på hållbara värden och kvaliteter.

Att fira födelsedag är att uppmärksamma och hylla livets födelse och ständiga rörelse i tid och rum. År läggs till år och kroppens biologiska klocka tickar vidare. Varje stund utmanar så till vida att nuet inte låter sig fångas in så enkelt - särskilt inte när två sommarlovspigga kids böljar fram och tillbaka mellan känslokartans alla hållplatser. Så i pauserna mellan tjat och gnat, lek och utfodring torkar jag av köksbordet, kysser min man och samlar ihop mitt vara, min kropp, min tanke och mitt medvetande, för att med kvalitet färdas längs livets tidlinje en liten stund, ettögonblick.

Livet är en rad med NU som beroende på stundens förutsättningar hanteras med realismen som verktyg.
Att fylla år är att bunta ihop det som varit och med blicken måtta framtidens möjliga sträckning - att hylla sitt liv för en stund helt enkelt, och påminna sig själv om att stunder av lycka och stunder av olycka tillsammans tvinnar det som kallas liv. Grattis på min födelsedag!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar