fredag 9 december 2011

Naturens betydels

När man släpper ratten kan man hamna precis var som helst. Det stadiga välbeprövade tio-i-två-greppet höll på att föra mig i diket. (Vetenskapliga studier har dessutom visat att 13.50-greppet är direkt skadligt om krock-kudden löser ut.)

Nåväl. Det häftiga är att livet har en tendens att i frisläppt läge ta den mest naturliga riktningen, medvetet eller omedvetet. Så när den julpudrade vardagsrutinen hittar små andningshål så händer spännande saker. Små tankefoster knackar på och kräver omedelbar uppmärksamhet. Så häromdagen ledde det ena (Google-sökning på grönt entreprenörskap) till det andra (hamnade hos SLU i Alnarp) och i veckan landade ett paket i brevlådan med boken Naturupplevelse och hälsa. Detta är en bok där forskare och entreprenörer vid SLU i Alnarp delar med sig av kunskap och erfarenheter kopplat till naturupplevelser och hälsa.

Först idag har det bläddrats och lästs några sidor i boken och med ens känns det som att cirkeln är sluten. Efter att ha läst utdrag ur hortonomen Johan Ottosons avhandling om naturupplevelsen betydelse inser jag att mina yoga- och ayurvedastudier har hittat nordisk jord att frodas i och sakta men säkert börjar jag se allt tydligare vart yogan, massagen och mina pedagogiska erfarenheter ska leda mig. Visionen är solklar! Nu handlar det om att få till det där praktiska som samtiden kräver...

Den 23 december skriver jag in mig hos Arbetsförmedlingen för att när nyårsraketerna viner skåla in det nya året och det nya livet. Det får bära eller brista. Jag måste följa mitt hjärta, som just nu mest längtar efter en soldränkt skog att springa långlopp i.
Nämen då var det dags att förbereda barnkalas med skattjakt och pizza. Det blir sällan långtråkigt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar