tisdag 16 augusti 2011

Breddade planer

Spontant kändes det helt rätt till en början, men så sa något i mig att jag kanske hade gett upp. Men när jag såg på det igen så insåg jag att det här är så bra som det kan bli.

Hur som helst så fick min avskedsansökan idag ett datum för sista arbetsdag. 22 december. Först ville jag såklart helst sluta igår efter att äntligen ha fattat beslutet och gjort slag i sak. Men rent rationellt insåg jag att ett bra avslut är bra på flera sätt.

Lojalitet är min styrka och min svaghet. Det är just lojaliteten gentemot min arbetsplats som gjort det så svårt att lämna in avskedsansökan. Och när jag nu äntligen samlat mitt mod, kanaliserade det in i mitt beslut och kommit till insikt om att det är lojalitet gentemot familjen som bör komma i första rummet så kom arbetsmoralen smygande där igen och satte fälleben på nystartsprocessen. Men då plockade jag fram det jag lärt mig på yogamattan.

Inom den yogiska traditionen betonas vikten av utrymme, space, eter, sfär. Universum består till största delen av just eter, sfäriskt utrymmen där energier existerar i mer eller mindre begripliga former. Det är i utrymmen som energi tar sig olika uttryck i form av vågor på olika frekvens och skapar det vi väljer att kalla ljus, ljud och värme. I yogans fysiska aspekt där man tränar på olika asanas, kroppspositioner, handlar det om att skapa utrymme åt kroppen att utvecklas i positiv riktning genom att stretcha ut, skapa styrka och stimulera cirkulation och flöde i muskulatur, benstrukturer och organ samt att, inte minst, tänja och stabilisera tanken. Ryggraden saknar tex egen blodtillförsel. Den är beroende av rörelse och förlitar sig på att fysisk rörelse i omkringliggande muskulatur ska stimulera produktionen av ledvätska som på så sätt förser ryggraden med näring.

Så det jag vill komma fram till är alltså att även om jag nu kanske kommer att skjuta upp mina planer något längre än vad som var tänkt, så ser jag denna tiden som ett utrymme där rörelse stimulerar näringstillförseln i min ryggrad. Jag är övertygad om att i det utrymme som nu skapats, kommer breddade planer att frodas och bölja och min plan kommer att blir komplett. Det handlar om att skapa rörelse i ett utrymme helt enkelt!

1 kommentar:

  1. Alltid bra med ett datum! Tror att det kommer bli jättebra! Tankeverksamheten för framtiden är igång.

    SvaraRadera